Lagar mat på Yogaresa i Spanien

Vegetarisk mat & yoga resa på Mallorca med Atmajyoti!

Hej kompisar! Här kommer en liten bildbomb från en jobbresan som jag kom hem från nyligen. Jag var på Mallorca i 8 dagar och lagade mat på 2 av Atmajotis yoga retreats.

Huset där retreaten ägde rum ligger på Cas Bernats som är ca: 10 minuters biltur från Port Soller. Huset är stort och helt magiskt vackert... Köket var supermysigt och hela omgivningen var fantastisk! Ganska härlig arbetsplats, om man säger så... :P

Vi lagade mat mest hela dagarna faktiskt men nån gång mellan lunch och middag kunde vi ta en rast och hänga i solen 1 timme eller 2. Erika som jag jobbade med hade varit där tidigare år och jobbat, vilket jag var väldigt glad för. Haha! Hade nog känt mig helt lost om det inte var för henne. Så grym, kolla in hennes Instagram och hennes två böcker. De är helt magiska!

En marockansk bulgur sallad med rostade veggies och rödbetscrisp! Jag och Erika jobbade på de två sista retreaten så vårat mission var att göra slut på så mycket som möjligt av de råvaror som köpts in. Det lyckades vi bra med! Haha, gissa om vi var nöjda! Kylskåpsrens kan vara tricky när man bara lagar till sig själv och familjen, gissa då hur det är när man lagar mat till 20 pers! :P

Här var en helt underbar gurk, mynta, kokos och avokado soppa som Erika improviserade ihop. Otroligt gott och lite extra mättande serverat med kokt vildris!

Lagar mat på Yogaresa i Spanien

En fråga som vi fick flera gånger under retreaten var vilken blender vi rekommenderar. Har man råd så är Blendtec och Vitamix självklara val men har man inte den budgeten så kan jag varmt rekommendera Ultimate Blend från OBH. Har själv testat den under en längre period och kan verkligen säga att den klarar ALLT! Alltså, på riktigt. Smoothies, raw tårtor, soppor, you name it. Och den kostar ungefär hälften av vad en Vitamix kostar.

Ett recept som kom till användning på det första retreatet var min söt potatis pad thai. Så här kommer en länk till den!

Det gulligaste på resan va såklart de tre nyfödda kattungarna. När vi gick och matade hönsen så tog vi såklart en sväng förbi och gosade lite med sötnosarna. På gården fanns också massvis med citronträd så jag tror på riktigt inte att vi gjorde en enda rätt utan citron på hela veckan!

Sista dagen fick deltagarna en lyxig brunch att avnjuta med den ganska så lyxiga utsikten!

Nu är det tillbaka till jobb och vardag en liten stund innan jag tar sommarlov! Men längtar redan... :P

Matresa till München

Så coolt hotell! Kan starkt rekomendera The Lovelace hotell om du åker till Munchen innan 2020!

Hej fina du! Just nu sitter jag på flygplatsen i Munchen och väntar på att boarda planet hem. Jag har haft 2 fantastiska dagar i Munchen. Jag var där på en kort research resa dvs. två dygn av konstant ätande! Haha, tur att det bara var två dagar, va! :P

Jag bodde på ett helt fantastiskt hotell, The Lovelace! Det är ett pop-up hotel beläget i stadsbankens gamla kontorslokaler! Så himla coolt. Förr användes byggnaden av stadsbanken i Munchen, sen har den stått tom och övergiven i massa år men nu har de alltså byggt om till ett superhäftigt pop-up hotell som kommer finnas till och med 2019.

Inredningen i hotellet var precis i min smak och de har verkligen lagt så mycket kärlek i detaljerna. Fullt med gröna växter överallt och eco-friendly material på möblerna. Mycket kork, I LIKE!

Det första jag gjorde när jag kom fram i Onsdags var att gå på ett yoga pass på hotellet! De hade ett 45 minuter jivamuktipass med vegansk lunch som ingick! Så himla bra. I gymmet/yogasalen fanns en helt underbar plantvägg! Så fint, kan man ha en sån hemma eller?!

Överallt i hotellet finns det "quotes" som på den här dörren till köket! Och lobbyn var det fullt med neon skyltar som sträckte sig över väggarna. Hela hotellet hade väldigt högt i tak! I LIKE!

Den här resan innefattade som sagt en hel del ätande! Jag har framför allt varit på jakt efter de bästa veganska croissanterna! Och jag tror faktiskt att jag hittat den! Jag har ju varit med och tagit fram Stockholms och till och med Sveriges första veganska hotellbrunch på Radisson blu royal park i Solna, den kommer ha premiär den 14 januari! Så det får ni inte missa!

Åt även den godaste lasagnen i mitt liv och fick återuppleva min barndomsfavvorätt nämligen schnitzel! Den åt jag på ett ställe som heter Max Pett, ett måste om ni nån går befinner er i Munchen.

Kan även starkt rekommendera SIGGIS och Bodhi!

Tidigt på torsdag morgon hann jag även med ett spiritual warrior yoga pass med min fina vän Selina! <3 Vägg i vägg fanns ett ställe som hette Emmis kitchen som vi hade hört skulle ha Munchens godaste kanelbullar, tyvärr öppnade de inte förrän 10 så jag svängde faktiskt förbi där på vägen när jag skulle till flygplatsen.

Röstiburgaren på Bodhi var 10 poäng! Även deras fiterade blomkåls "wings" med BBQ sås, yummy!

Så rolig resa och så mycket mat! Nu ser jag fram emot att komma hem, ladda upp kylen med grön juice och massa nyttigheter! Hoppas du får en fantastisk helg. Jag ska bara vila och ta det lugnt och ladda upp inför nästa vecka!

Weekend i Portugal

Det finns så många ställen som jag vill resa till och se runtom i världen, men det är också viktigt att komma tillbaka till de platser som har betytt mycket under uppväxten.

Hej kära vänner! I måndags kom jag hem från en långweekend i Portugal. Jag var där oh hälsade på min farmor. Hon har ett hus i en liten fiskeby ute på landsbygden, i Lagoa de Santo André. Precis som många svenskar har landställen som de spenderar somrarna på så har detta varit som ett landställe för mig. Har tillbringat minst 2-3 veckor här varje sommar sen jag var liten. Nu var det nästan 10 år sen jag var i Portugal på sommaren. Jag älskar det här stället och det var väldigt fint och känslosamt att komma tillbaka.

Back home from Portugal

Stranden där jag tillbringat varje sommar i hela mitt liv tills jag blev 18... Älskar den här stranden. Eftersom att det är en så liten by och så få invånare (inte fler än några 100) så har man den enorma stranden nästan helt för sig själv...

Min farmor har en liten bakgård där hon odlar massa örter, sötpotatis, citroner, sharon-frukt och massa annat gott. Så himla mysigt!

Som ni ser på bilderna så är det ganska tomt på folk. Kanske tråkigt för vissa men så skönt när man bara vill vila upp sig och ha tid för sig själv. Det här är en helt magisk plats på jorden och skulle vara perfekt för att anordna nån yoga resa eller retreat på... Kanske kommer. :P

Jag var bara där från onsdag till söndag men det var så fint att komma tillbaka och spendera lite tid med familjen. Skönt att få lite extra sol och semester nu på slutet av sommaren och ladda upp med ordentligt med D-vitamin inför hösten.
Jag hoppas att du har haft en underbar sommar och att du fått vila upp ordentligt! Jag känner mig för en gångs skull ganska taggad och glad trots att det börjat kännas som hösten är på väg här i Stockholm. <3